Alapvető ismeretek és fontos tudnivalók 1. rész

Alapvető ismeretek a gerincünkről

E fejezetben nem kívánunk az Olvasóból orvost faragni, de arra szükségvan, hogy annyi ismeretet nyújtsunk, hogy az alapvető problémákat saját maga is felismerje. Az itt közölt információk segítségével a laikus számára is világossá válik jó néhány problémakör és ezek hét­köznapi megoldására saját maga is találhat lehetőséget. Alapvető ismeretek hiányában jó néhány ötlet csak levegőbe kiáltott szó marad. Így azután még nehezebb lesz a mindennapi szokásainkon változtatni és sok javaslatot csak elégtelenül tudunk megvalósítani.

Egy példa: az az egyszerű javaslat, hogy “térdelj és ne hajolj”, először kissé együgyűnek hangzik. Mégis ez a tanács a gerinc terhelésének csökkentése szempontjából a legalapvetőbbek közé tartozik. Miért? Ennek több oka is van, amelyek megértéséhez szükség van bizonyos ismeretekre: ha letérdelünk, a gerincünk egyenes marad. A súlypontunk alig távolodik el a test középpontjától.
emeles

Egészen más a helyzet, ha előrehajolunk: ebben az esetben a gerinc úgy működik, mint egy emelődaru.
Minél távolabb van a teher a test súlypontjától, annál nagyobb terhelés éri a gerincet  A mechanika törvényei szerint: TEHER × TEHERKAR = ERŐ ×ERŐKAR
A teherkar és az erőkar közötti forgási középpont az embernél a gerinc elülső peremén található. Ezért a teherkar hosszúsága a súlypont és a gerinc elülső pereme közötti távolságnak felel meg, az erőkar hosszúsága pedig a gerinc elülső peremétől a hát­izmokig terjed. Ha előrehajolunk, ez az arány 1:30. Ez azt jelenti, hogy a súlyt, amit fel akarunk emelni, az izomzatnak kb. harmincszor nagyobb erővel kell meg­tartania. Ha egyszerűen hátrább helyezzük a súlypon­tunkat, pl. letérdelünk, a súlypontunk a gerinc elülső pereme közelében maradhat. Térdelő helyzetben a súlypontunk közel azonos távolságra kerül a gerinc elülső peremétől, mint a gerinc elülső pereme és a hát­izomzat közötti távolság. Így az erő és a teher vi­szonya 1:1 lesz. Az előrehajoló helyzettel összehasonlítva az izomzatunknak térdelő helyzetben harmincszor kisebb erőt kell kifejtenie. Egy másik fontos hatás, hogy egyenes gerinc esetén a terhelés a porcko­rongok felszínén egyenletesen oszlik el. Előrehajoló állapotban viszont a gerinc elülső peremét pontszerű terhelés éri. Mivel itt a porckorong teljes felszínének közel egy tizedére korlátozódik a terhelés, ezáltal az adott felületre jutó terhelés megtízszereződhet. Ez igen hatalmas mechanikus erő, amely károsíthatja a gerincünket. Ezért nagyon fontos, hogy tisztában legyünk a gerinckímélő ötletek hátteréül szolgáló ismeretekkel.

Forrás: 100 jó ötlet gerincpanaszok megelőzésére. Szerző: Dr. Jürgen Fischer